@article{Wieczorek_2017, author = {Wieczorek, Agnieszka}, title = {The Problem of Carrying Insufficiently Optimal Gassing-up Operation after Tanks Inerting with Reference to Ethylene Carriers}, journal = {Scientific Journal of Gdynia Maritime University}, number = {100, pages = {179-186}, year = {2017}, url = {http://zeszyty.am.gdynia.pl/artykul-549.html}, abstract = {The paper describes a very crucial problem of carrying insufficiently optimal gassing-up process on ethylene carriers before cooling the cargo during its transport by the sea. At the beginning cascade system of the cargo reliquefaction plant has been described along with its parameters of work. The impact of nitrogen presence on ethylene cascade cycle’s technical work and cooling capacity has been preceded by the detailed depiction of cargo handling operations – tank inspection, inerting and gassing-up. All operations have been circumscribed in terms of oversized amount of ethylene cargo loss, which, in turn, allows to draw a conclusion that gassing-up operation is performed in insufficiently optimal way. Artykuł opisuje problem nieefektywnego przeprowadzenia operacji gassingup na etylenowcach przed chłodzeniem ładunku podczas transportu. W pierwszej kolejności scharakteryzowano dwustopniowy obieg kaskadowy schładzania etylenu z wyszczególnieniem parametrów pracy kaskady. Opisano wpływ obecności azotu na pracę obiegu. Ze względu na to, że poruszony problem dotyczy początkowych operacji procesu chłodzenia ładunku, omówiono tu pierwsze trzy zabiegi, inspekcję zbiorników, inertowanie oraz gassing-up. Wszystkie operacje scharakteryzowano w odniesieniu do strat znacznych ilości ładunku etylenu, co w konsekwencji pozwala wysunąć wniosek, że gassing-up jest przeprowadzany w niewystarczająco efektywny sposób.}, e-issn={2541-2486}, publisher = {Gdynia Maritime University}, keywords = {gassing-up, inerting},