@article{Ungert_2017, author = {Ungert, Agnieszka}, title = {Wpływ prądów morskich na bezpieczną realizację planu podróży w rejonie trudnym nawigacyjnie}, journal = {Scientific Journal of Gdynia Maritime University}, number = {102, pages = {111-123}, year = {2017}, url = {http://zeszyty.am.gdynia.pl/artykul-2536.html}, abstract = {Artykuł jest próbą analizy rzeczywistego wpływu morskich prądów stałych i pływowych na przebieg zaplanowanej podróży statkiem. Celem jest sprawdzenie dokładności predykcji zachowania się statku na podstawie informacji dostępnej na mapach nawigacyjnych oraz w publikacji „Admiralty Tide Tables”. Planując przejście jednostki pływającej, starano się tak uwzględnić jej ewentualny znos, aby zapewnić odpowiedni margines głębokości oraz odległości do brzegów i płycizn. Na mapy nawigacyjne z wyznaczoną trasą podróży nanoszono pozycje zliczone i obserwowane statku. Następnie je porównano w celu wyznaczenia kąta znosu na podstawie analizy graficznej oraz jej porównania z wartościami spodziewanymi, wyznaczonymi na podstawie danych z publikacji „Admiralty Tide Tables” oraz map nawigacyjnych regionu. The work is an attempt to analyze the real influence of ocean and tidal currents on the course of the planned voyage. The purpose was to check how accurately the behavior of the ship can be predicted by using the information available on the navigational charts and in Admiralty Tide Tables. The vessel's drift in the area was taken into account to ensure that the depth and distance to shore and shoals were adequate. Dead reckoning and observed positions were plotted on navigational charts, compared and the actual drift of the vessel was determined and compared with the expected values based on data from Admiralty Tide Tables and navigational charts of the region.   }, e-issn={2541-2486}, publisher = {Gdynia Maritime University}, keywords = {znos statku, kąt drogi nad dnem, bezpieczeństwo żeglugi vessel's drift, course over ground, safety of navigation},