@article{Soliwoda_Wilczyński_2017, author = {Soliwoda, Jarosław and Wilczyński, Przemysław}, title = {Wpływ wiatru, prądu i falowania na bazpieczeństwo cumowania zbiornikowca w terminalu}, journal = {Scientific Journal of Gdynia Maritime University}, number = {102, pages = {80-95}, year = {2017}, url = {http://zeszyty.am.gdynia.pl/artykul-2533.html}, abstract = {W artykule przedstawiono wpływ oddziaływania wiatru i prądu na zacumowany zbiornikowiec oraz reakcje lin cumowniczych na ruch statku, wywołany falowaniem wewnątrz portu. Podczas operacji ładunkowych zmienia się powierzchnia oddziaływania wiatru na statek, podwodna powierzchnia kadłuba statku wystawiona na działanie prądu, a także wartość wysokości metacentrycznej, które mają znaczący wpływ na wytrzymałość lin i urządzeń cumowniczych statku. Paper present influence of the wind and current on mooring tanker and the reaction of mooring lines on the ship movement in port caused by waves. During cargo operations dynamically change windage area, submerged part of tankers and also metacentric height, which have great impact on the strength in mooring lines and ship’s equipment. }, e-issn={2541-2486}, publisher = {Gdynia Maritime University}, keywords = {urządzenia cumownicze, liny cumownicze, parametry wytrzymałościowe lin cumowniczych mooring equipment, mooring lines, ropes strength parameters},