Badania oddziaływania sterów strumieniowych na nabrzeże w rejonie cumowania statków samodzielnie manewrujących

Investigations on the influence of bow thrusters of a self-manoeuvring vessel on the quay wall in the berthing area

Teresa Abramowicz-Gerigk         

Abstract: 

The paper presents the results of preliminary real scale investigations on the influence of vessel thrusters on the quay wall. The measurement system installed in the ferry terminal in Port of Gdynia and the results of the measurements carried out are described. The prediction model of bow thrusters' reaction on the quay wall in dependence on weather conditions has been described.

Streszczenie: 

W artykule przedstawiono wstępne wyniki badań w skali rzeczywistej oddziaływania na nabrze-że sterów strumieniowych statku. Omówiono system pomiarowy zainstalowany na nabrzeżu promo-wym w Porcie Gdynia i dokonano analizy przeprowadzonych pomiarów. Opisano model oddziaływa-nia sterów strumieniowych na nabrzeże i dno w rejonie cumowania statku w zależności od warunków pogodowych.

Issue: 
Pages: 
7
14
Download full text in pdf: 
References: 

Abramowicz-Gerigk T., Jet flow generated by propeller of twin propeller twin rudder ferry, Scientific Journals Maritime University of Szczecin, 2010, no. 20/92.

Abramowicz-Gerigk T., Burciu Z., Comprehensive analysis of ship performance during self-berthing, [w:] Ocean Engineering, Nova Science Publishers, USA, przyjęty do druku, styczeń 2011.

Abramowicz-Gerigk T., Burciu Z., Ocena stanu systemu umocnień dna w rejonie nabrzeży portowych, Problemy Eksploatacji, 2011, nr 1.

Abramowicz-Gerigk T., Burciu Z., Prediction of ship performance in the risk based DSS BEDS in Safeport European project, Journal of Konbin 2010, no. 1(13).

Brążkiewicz I., Tłumienie prędkości strumienia zaśrubowego w wyniku oddziaływania podłoża i konstrukcji hydrotechnicznej, praca doktorska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Katedra Budownictwa Wodnego i Morskiego, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2002.

Dargahi, B., Three dimensional modelling of ship induced flow and erosion, Proceedings of the Institution of Civil Engineers Water and Maritime Engineering, 2003.

Evans G., Seabed Protection Systems to prevent Scour from High-Speed Ships, PhD, Cranfield University, 2010.

Mazurkiewicz B., Wiśniewski F., Zespół roboczy zasad projektowania budowli morskich. Morskie budowle hydrotechniczne. Zalecenia do projektowania i wykonywania Z1-Z 45, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2008.

Nielsen B., Bow thruster-induced damage. A physical model study on bow thruster-induced flow, MSc thesis for Delft University of Technology, http://www.citg.tudelft.nl/live/binaries/4de0d195-5207-4e67-84bb-455c540 3ae 47/doc/ 2005Nielsen.pdf. 2005.

Roubos A.A., Dealing with uncertainties in the design of bottom protection near quay walls, MSc thesis in hydraulic structures, Faculty of Civil Engineering and Geosciences, TU Delft, Delft (Netherlands), www.citg.tudelft.nl/.../doc/ paperRoubos.pdf. 2006.

Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (DzU nr 101, poz. 645).

Technical Report N0 RH-2009/T-027. 2009. CTO S.A. CFD calculations of interactions during harbour manoeuvres of vessel Kolobrzeg. The research project N N509 293635 sponsored by Polish Ministry of Science and Higher Education: “Safety of berthing of ships in the Motorway of the Sea transportation system”, Gdynia 2009.

Whitehouse R., Scour at marine structures: a manual for practical applications, Thomas Telford Publications, London 1998.

Zhou, Y., Ma, L., Mathew, J., Sun, Y., Wolff, R., Asset life prediction using multiple degradation indicators and failure events: a continuous state space model approach, Eksploatacja i Niezawodność, 2009, nr 4.

Citation pattern: Abramowicz-Gerigk T., Badania oddziaływania sterów strumieniowych na nabrzeże w rejonie cumowania statków samodzielnie manewrujących, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 69, pp. 7-14, 2011

BibTeX     EndNote