Manewr bocznego przemieszczenia na płynącym statku

Marek Czerniak         Przemysław Wilczyński         Wojciech Więckiewicz         

Abstract: 
Streszczenie: 

W artykule przedstawiono pomiary parametrów ruchu zbiornikowca nośności 22 000 t podczas manewru bocznego przemieszczenia w trakcie żeglugi stałym kursem. Manewr, roboczo nazwany „underway crabbing”, wykonany został przy współpracy dziobowego steru strumieniowego ze sterem zaśrubowym.
Przy zwiększonych mocach dziobowych sterów strumieniowych w odniesieniu do dotychczas stosowanych mocy taki manewr stwarza mniejsze zagrożenie dla długich statków płynących po wąskich szlakach żeglugowych niż dotychczas stosowany manewr zejścia z kursu w sytuacjach kolizyjnych.

Issue: 
Pages: 
46
55
Download full text in pdf: 
References: 

Baniela S., The Performance of a Tunnel Bow Thruster with Slow Speed Ahead: A Revisiting Issue, Journal of Navigation, 2009, vol. 62, Cambridge University Press.

Bertram V., Practical ship hydrodynamics. Butterworth–Heinemann, Oxford 2000.

Blanke M., Lindegaard K.P., Fossen T.I., Dynamic model for thrust generation of marine propellers, IFAC 5th Conference on Maneuvering and Control of Marine Craft, Aalborg, Elsevier, Kidlington 2000.

Breivik M., Fossen T.I., A unified control concept for autonomous underwater vehicles, IEEE 2006 American Control Conference. Minneapolis, MN, Piscataway, New York 2006.

Breslin J.P., Andersen P., Hydrodynamics of ship propellers, Cambridge University Press 2003.

Carlton J.S., Marine propellers and propulsion, 2en edition, Butterworth–Heinemann, Oxford 2007.

Gronarz A., Traffic Lane Width on River Bends, International Conference on Marine Simulation and Ship Manoeuvrability (MARSIM'03), Kanazawa 2003.

Jackowski K., Possibilities of applying lateral transfer manoeuvre in case of vessel underway, NAVSUP’08, The role of navigation in support of human activity at sea, Polish Naval Academy, Gdynia 2008.

Kim J., Chung W.K., Accurate and practical thruster modeling for underwater vehicles, Ocean Engineering, 2006, vol. 33.

Molland A.F., Turnock S.R., Marine Rudders and Control Surfaces. Butterworth–Heinemann, Oxford 2007.

Murdoch E., Clarke C., Dand I., A Master’s Guide to Berthing, Charles Taylor Offices, Charles Taylor Consulting Company 2004.

Newman P., Westwood R., Westwood J., Market prospects for autonomous underwater vehicles. Exhibitions The 9th Unmanned Underwater Vehicle Showcase, Southampton, Exhibitions Ltd., London 2007.

Palmer A., Hearn G.E., Modelling Tunnel Thrusters for Autonomous Underwater Vehicles, Fluid Structure Interactions Research Group, School of Engineering Sciences, University of Southampton 2007.

Sharma R., An Investigation into the Design of Bow Thrusters for Marine Vehicles, Project Report PR-08/2005 on Ship Design for Efficiency and Economy (SDEE), Department of Ocean Engineering and Naval Architecture, Indian Institute of Technology, Kharagpur 2005.

Sharma R., Computer-aided Design of Bow Thrusters for Marine Vehicles, Technical Journal: Marine Engineering. The Institution of Engineers (India) Publications, 2006, vol. 86.

Więckiewicz W., Technical conditions of performing lateral movement manoeuvre of proceeding ship. NAVSUP’08, The role of navigation in support of human activity at sea, Polish Naval Academy, Gdynia 2008.

Yasukawa H., Miyazawa M., Crabbing Performance of a Twin Screw Vessel with Bow Thruster, Journal of Society of Naval Architects of Japan, 2001, vol. 190.

Citation pattern: Czerniak M., Wilczyński P., Więckiewicz W., Manewr bocznego przemieszczenia na płynącym statku, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, Nr 67, str. 46-55, 2010

BibTeX     EndNote