Postawy i zachowania konsumentów Trójmiasta na rynku karpia

Angelika Kreft         Romuald Zabrocki         

Abstract: 
Streszczenie: 

W dobie coraz większej wiedzy na temat zapotrzebowania organizmu ludzkiego na składniki pokarmowe niezbędne dla jego prawidłowego funkcjonowania, jak również rosnącej w związku z tym świadomości konsumentów niepokojący jest fakt, że intensywne tempo życia oraz pęd do jego upraszczania w znaczny sposób wpływa na obniżenie jego jakości. Dlatego tak istotne jest poznanie zachowań konsumentów na rynku żywności, a w konsekwencji mechanizmów nimi sterujących. W efekcie umożliwi to opracowanie metod dotarcia do odpowiednich grup ludności w celu wprowadzenia odpowiednich zmian w ich sposobie odżywiania. Jednym z istotnych problemów jest niedostatecznie duże spożycie ryb, które równocześnie powinny być jednym ze stałych elementów diety. Przeprowadzone badanie miało na celu poznanie postaw i zachowań konsumentów Trójmiasta na rynku karpia. Badania przeprowadzono za pomocą autorskiego kwestionariusza ankietowego pośród 120 respondentów zróżnicowanych pod względem płci, wieku i wykształcenia. Większość badanych (81%) deklarowała pozytywny stosunek do ryb jako codziennego elementu diety. Zdecydowanie chętniej spożywane są ryby morskie niż słodkowodne, przy czym najmniej popularne są one wśród młodych konsumentów. Karp jest rybą spożywaną przede wszystkim okazjonalnie (54%), co może sugerować wprowadzanie go do diety jedynie ze względów kulturowych. Otrzymane wyniki sugerują konieczność bliższego zbadania przyczyn i mechanizmów leżących u podstaw zachowań konsumentów w stosunku do tego rodzaju ryb oraz szczegółowego badania porównawczego postaw w stosunku do innych rodzajów i gatunków tej grupy produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego.

Issue: 
Pages: 
51
60
Download full text in pdf: 
References: 

Białowąs H., Karp jako ryba hodowlana [w:], Technologia produkcji rybackiej a jakość karpia, red. J. Szarka, K.A. Skibniewska, J. Guziura, Pracownia Wydawnicza „ElSet”, Olsztyn 2008, s. 32.

Celejowa I., Mody i diety w żywieniu. Kompendium wiedzy o żywności i żywieniu, Oficyna Wydawnicza Szczepan Szymański, Warszawa 1997.

Gajewska M., Ostrowska A., Zróżnicowanie spożycia ryb morskich przez studentów dwóch wydziałów Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Bromat. Chem. Toksykol., 2009, XLII, 2, s. 131–136.

Hryszko K., Sektor rybny w Polsce tendencje rozwojowe, Przemysł Spożywczy, 2009, 9, s. 14–17.

Makała H., Konsumenci na rynku żywności, Przemysł Spożywczy, 2004, 7, s. 14–16.

Świderski F. i wsp., Towaroznawstwo żywności przetworzonej, Wyd. SGGW, Warszawa 2003.

Zalewski R.I., Metrologia techniczna – konfrontacje czy współpraca z metrologią konsumencką, Problemy Jakości, 1998, 30(2). 8. Zarządzanie produktem, red. B. Sojkin, PWE, Warszawa 2003, s. 31.

Citation pattern: Kreft A., Zabrocki R., Postawy i zachowania konsumentów Trójmiasta na rynku karpia, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 65, pp. 51-60, 2010

BibTeX     EndNote