Analiza porównawcza zachowań konsumentów polskich i angielskich na rynku usług żywieniowych

Romuald Zabrocki         Aleksandra Cordice         

Abstract: 
Streszczenie: 

W ostatnich latach wzrasta znaczenie i udział usług żywieniowych w żywieniu społeczeństw wielu państw na świecie. Jednocześnie obserwuje się istotne dysproporcje dotyczące zakresu korzystania i zachowań konsumentów na rynku tego typu usług. W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące wybranych aspektów i wyróżników zachowań konsumentów polskich i angielskich na rynku usług żywieniowych. Określono istniejące podobieństwa i różnice w tym zakresie oraz podjęto próbę ich interpretacji. Wykazano, że usługi żywieniowe stanowią istotny element w życiu respondentów polskich i angielskich, przy czym Anglicy korzystają z tych usług średnio dwa razy częściej niż Polacy. Udział wydatków ponoszonych na usługi żywieniowe przez badanych w Anglii jest dwa do czterech razy wyższy niż w Polsce. Polacy korzystają z żywienia poza domem głównie w czasie spotkań towarzyskich i wyjazdów urlopowych, natomiast Anglicy w czasie spotkań biznesowych oraz przy okazji robienia zakupów. Organizację i jakość rynku usług żywieniowych w obu badanych krajach zdecydowanie wyżej ocenili respondenci angielscy niż polscy.

Issue: 
Pages: 
30
38
Download full text in pdf: 
References: 

Knowles T., Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa 2001.

Kowrygo B., Studium wpływu gospodarki rynkowej na sferę żywności i żywienia w Polsce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2000.

Masłowski A., Gastronomia w Polsce – stan obecny i perspektywy, Przegląd Gastronomiczny, 1995, nr 9, s. 4–5.

Mazur J., Zarządzanie marketingiem usług, Difin, Warszawa 2002.

Mazurek-Łopacińska K., Polacy wobec nowych tendencji w konsumpcji, IRWiK, Warszawa 2003.

Pałaszewska-Reindl T., Problemy konsumpcji i konsumentów – ważna dziedzina badań ekonomicznych, Handel Wewnętrzny, Oficyna Wydawnicza A&Z, Warszawa 2006, s. 1–3.

Pilska M., Jeżewska-Zychowicz M., Psychologia żywienia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2008.

Sala J., Marketing w gastronomii, PWE, Warszawa 2004.

Zabrocki R., Rola i funkcje usług żywieniowych we współczesnym świecie, Theoretical and Empirical Researches on Services during Socio-Economic Changes, Enturion, Zeszyt Naukowy Uniwersytetu Łódzkiego, 2008, nr 8, s. 37–45.

Zabrocki R., Znaczenie badań konsumenckich w kształtowaniu jakości i konkurencyjności usług żywieniowych, [w:] Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach konkurencji. Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw, cz. II, red. M. Juchniewicz, Wydawnictwo UWM w Olsztynie, Olsztyn 2006.

Citation pattern: Zabrocki R., Cordice A., Analiza porównawcza zachowań konsumentów polskich i angielskich na rynku usług żywieniowych, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 65, pp. 30-38, 2010

BibTeX     EndNote